• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72285
+
-

تولید ۲۷۰۰ تن بادرشبو در آذربایجان غربی

کشاورزی
تولید ۲۷۰۰ تن بادرشبو در آذربایجان غربی

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت گیاه دارویی بادرشبو در این استان خبر داد.  به گزارش مهر «عزیز امانی» گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال ۲۷۰۰ تن بادرشبو از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت می‌شود.
وی با بیان این‌که گیاهی که به عنوان گیاه دارویی در استان کشت می‌شود گیاه بادرشبو یا به زبان محلی بادرشبی است نه بادرنجبویه افزود: این 2 گیاه هم از نظر گیاه‌شناسی و هم از نظر خواص دارویی با هم فرق دارند.

امانی با اشاره به این‌که بیشترین سطح زیر کشت این محصول در کشور به آذربایجان غربی تعلق دارد، اظهار کرد:‌ در سال جاری ۹۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است که ۸۰ هکتار آن عمدتا در شهرستان ارومیه قرار دارد. وی تاکید کرد: ۵ واحد تولید عرقیات گیاهی با ظرفیت سالانه ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن برای عرقگیری از محصول بادرشبوی کشت شده در استان فعالیت دارند.

عرق استحصال شده برای مصرف در داخل استان و مازادش به خارج از آن صادر می‌شود. بخشی از محصول تولیدی بادرشبو برای تهیه عرقیات به صورت صنعتی و توسط کارخانه‌های تولیدات گیاهی و بخشی نیز به صورت سنتی در کارگاه‌های کوچک عرقگیری یا در منازل استفاده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به این‌که بادرنجبویه برای اولین بار سال گذشته در شهرستان ارومیه کشت شده است، بیان کرد: این محصول گیاهی چندساله بوده و این در حالی است که بادرشبو گیاهی یک‌ساله و میزان تولیدش به سطح زیر کشت آن بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید